Føroyar

Splnil sa mi sen z roku 2015.

Bookli sme žena našla letenky, airbnb a auto (unicar.fo!).
Dramatické rušenie dvoch letov od jebnutého Ryanairu skoro spôsobilo, že som telefón utopila v slzách a rozchod.
V Edinburghu sme kvôli zmenám strávili teda len jeden deň cestou tam, a ešte menej cestou späť, čo je akurát na stihnutie Brew dogu a fish & chips od poľskej kobiety.

Letíme ponad Škótsko. V lietadle badať prvé náznaky toho, čo neskôr nebude vedieť opustiť našu konverzáciu.

Pred príchodom na Faerské som si ešte overovala, aké sú tam teploty. 10-13°C, okej, dúfala som viac a myslela som, že som videla ľudí v krátkch tričkách na fotkách! Cítim sa nepripravená, keď sa ďalej dočítavam o hmle. Pri pristávaní nechcem veriť že za 3 minúty máme byť landed, keď nie je nič vidieť. Ultimátna hmla.

(o týždeň neskôr konečne vidíme kde sme to boli)

V Miðvágur získavame auto, a ideme sa pozrieť za prvý roh. Počasie sa mení a je konečne niečo vidieť! Takéto nadšenie som očakávala keď sme pristávali, takže som zaskočená pocitmi. Chcem zastavovať každých dvesto metrov. Vodopády šuchtajúce sa po skalách vedľa seba prestávam počítať.

Saksun

Toto bude asi dom toho človeka čo chce, aby si jeho dom už prestali fotiť a mal konečne svätý pokoj.

Máme tradične šťastie na airbnb. Okrem psíka aj dve šteniatka.

Reklama na unicar.fo

Na vrchol Slættaratindur sme nedošli, lebo hmlur.
Gjógv
Lepšie hajzle ako verejné vecká v každej dedine som nevidela.

Tjørnuvík

Dedina na konci cesty
Tórshavn

To červené so zelenou strechou je parlament. Krajina s 50k obyvateľmi, čo má svoj parlament, svoju poštu, svoju infraštruktúru. Ten dělá to, a ten zas tohle, a všichni spolu uděláme moc [ref].
Mykines

Výlet na Mykines bol najväčší zájeb.
Dva mesiace vopred sa mi podarilo o piatej ráno kúpiť jednosmerné “letenky” na vrtuľník (tzv užitočná insomnia kombinovaná s OCD, ked sa snažím vyčistiť si task list). 10 minút za 20 euro, lebo vrtuľníky sú subvencované štátom.
Ráno sa až na letisku dozvedáme, že ferry naspäť bola posledné dva dni zrušená kvôli búrlivému oceánu, a že či teda chceme ísť.
V priebehu desiatich minút preberáme možnosti, a keď nájdem ubytovanie za menej ako 120 eur na hlavu a noc, rozhodneme sa, že to riskneme.

Ľutujem však že nemám kindle, ani iné čítanie, lebo možno tento výlet bude na dlho. Či ferry pôjde, budeme vedieť až hodinu a pol pred odchodom.
Dáme si výlet za puffinmi, ktorí síce smiešne pristávajú, ale každý je úspešný a má v zobáku zobár rybičiek, pričom vyzerá úplne rovnako, ako sľubovali na fotkách.

V jedinej dedine a jedinom zariadení stretávame rodinu, ktorá je na ostrove nedobrovoľne už tretí deň.

Do vrtulníku naspäť sa ani náhodou nezmestíme, obsluhujúci viking nás odháňa.
FERRY!
Najprv sa vyložia dôležité veci – olej, pivo, benzín. Potom sa naloží menej dôležitý náklad, ľudia.

Ferry ide neskutočné bomby, pri presune vnútri kabíny sa treba držať po oboch stranách rukami, inak človeka oplieska.

Väčšina turistov čo stretávame sú severské národy, Dáni, Nemci, Švédi. Všetci sú vysmiati, napriek hmle, zime, či cenám.
Gásadalur

Do roku 2004, kým nebol tunel, viedla iba cesta cez kopec. Dedina nemá ani dobrý prístup k vode.
Ale za to má vodopád. Obrázok si dohľadajte, nechcem byť trápna.

Kirkjubøur


Výhľad na náprotivnú stranu, vľavo asi Hestur.

Naspäť k šteniatkam.

Na sever na mega kopec, Viðareiði / Cape Enniberg one of the highest promontories in the world.


Cruising around.
Klaksvík
Teda, ponad Klaksvíkom.
Tindhólmur
Pre mňa najmystickejší útvar na celých ostrovoch, aj keď som ho mala možnosť vidieť iba z jednej strany. Ale na to tam treba byť dlhšie, aby sa človek dostal bližšie.
Numenius phaeopus
Trælanípa

Pár múdrostí na záver:
* Hmlu treba ignorovať, a vydať sa na výlet aj tak. Prípadne sa presunúť do iného kúta, na iný ostrov, kde môže úplne s kľudom svietiť slnko. Skúšali sme sledovať webkamery, a na letisku a celkovo smerom na Sørvágur bolo vždy veľmi hmlisto.
* Alkohol a pivo nakúpiť na letisku pri príchode. Polovičné ceny oproti monopolnému predajcovi. Totižto do roku 1992 mali prohibíciu.
* Výlet helikoptérou sa dá kúpiť aj spiatočný, aj keď všade píšu, že turisti majú nárok len na jednu cestu, aby neprebookovali domácich.
* Náklady (9 dní Faroe, bez 2 dní v Edinburghu; okrem auta všetko per person):
Letenky – 440 (bez zlyhania Ryanairu 310)
Ubytovanie – 180 (šťastie na airbnb)
Auto + tunely – 630
Jedlo ~ 300-500
Vrtuľník – 20
Ferry – 8
Vestmanna boat trip – 40

Analógové obrážteky tutože.

Scroll to top